2020 ble et annerledes år. Det gjelder også for dugnadene i Freidig Fotball. Skandia Cup ble dessverre ikke arrangert og dermed ble det heller ingen dugnadstimer for lagene på Ladesletta i 2020. Vi har derimot fått hallvakt i Blussuvollhallen som blir obligatorisk å gjennomføre i 2020 og 2021.
Oppsett:
I skjemaet som nå er sendt ut til alle våre lagledere, er det oppsatt 1 person per 5-timers vakt. Lagene står selv fritt til å organisere slik de ønsker innenfor den tiden de har fått. Så lenge det er noen på plass i den tiden laget er tildelt, så er Freidig veldig fornøyd.
Husk å melde inn til freidig@freidig.idrett.no
Sjekk alltid HANO for Trondheim kommune før vakta
ang brukere/åpningstid:
https://www.trondheim.kommune.no/tema/kultur-og-fritid/lokaler/idrettshaller/
Hvem kan sitte?
Vi vil alltid oppfordre til at spillerne gjennomfører dugnaden selv der det er hensiktsmessig. Det det innebærer et visst ansvar å spillerne må være minst 17 år. Når spillerne sitter hallvakt skal de være to og to sammen, øvrige voksne stiller med 1 stk.
Opplæring:
Det vil ikke bli gitt opplæring utover arbeidsinstruksen som er sendt ut. Dugnaden skal være veldig grei å gjennomføre, og derfor har det ingen hensikt å overkomplisere noe mer enn nødvendig. Ta med tidtrøyte.
Nøkkelkort:
Nøkkelknippe med nøkler og nøkkelkort hentes på Freidighuset av første person som har vakt. Uten dette kommer man seg ikke inn. Tidspunkt avtales med de ansatte og skjer i arbeidstiden 09-15. Det er Morten Gran hos oss som har nøklene, så kontakt han på mobil 970 41 215 event mail: mortebgr@hotmail.com
Deretter leveres nøklene fra vakt til vakt, og siste vakt på lørdag har ansvar for å avtale levering til første vakt på søndag.
Siste vakt på søndag leveres så nøkkelknippet på Freidighuset, i postkassen ved oversiden.
Ansvarlig for vaktordningen på vegne av Freidig Fotball er for våren 2021 Mona Østgård, tlf. 959 0 410
LES DETTE FØR VAKT:
Generell arbeidsinstruks for tilsynsvakter (må tilpasses lokale variasjoner)
- Som tilsynsvakt skal du bidra til å holde anlegget ryddig, samt rettlede brukere.
- Ansvarlig vakt skal alltid være synlig for brukere. Vest skal brukes.
- Ansvarlig vakt skal ha fått opplæring før vakt, inkl. opplæring i brannvern. Opplæring skal
dokumenteres ved signering av dette dokumentet som skal oppbevares/arkiveres i vaktpermen. - Utførte arbeidsoppgaver skal dokumenteres i avkrysningsskjema som oppbevares/arkiveres i
vaktpermen. - Melding om avvik, eller andre beskjeder til kommunen foregår gjennom beskjedboka på
vaktrommet. - HANO (aktivitetskalender), eventuelle leieavtaler eller andre beskjeder skal sjekkes før oppstart
av ny vakt. HANO må sjekkes daglig. - Generelle arbeidsoppgaver :
● Åpne hallen og gjør klart til kommende aktivitet.
● Tilsynsvakta bør være på plass for heising/senking av skillevegger, basketballkurver,
håndballmål osv. ved skifte av aktivitet. J.fr skriv om sikkerhet i idrettshallene.
● Gjør deg kjent med klisterreglementet og se til at håndballklubber overholder dette. Vær
behjelpelig med å finne frem klisterstasjoner samt dele ut klisterreglementet til de som
ønsker det. Eventuelle overtredelse på klisterreglementet noteres i loggboka.
● Se til at reglene for ballspill følges: På eventuelle fotballtreninger skal det brukes inneball/
softball. Skuddtrening er ikke tillatt. All ballspill er forbudt i gangareal og garderober.
● Se til at regler for styrkerom følges.
● Gå jevnlige runder. Vær på vakt for tyveri i hall og garderober.
● På slutten av dagen skal det gås en låserunde hvor tilsynsvakta sjekker at alle inne- og
ytterdører samt vinduer er forsvarlig lukket og låst. Se til at ingen er igjen i bygget og
slukk alle lys. Løse gjenstander tas med til vaktrommet og noter hvor det ble funnet. - Renholdsoppgaver :
● Kontroller hallflata, garderober, publikumstoaletter, tribuner og gangarealer før og etter
vakt, og ellers gjennom vakta for å se om det er behov for rydding/renhold.
o Rydding/renhold av garderober: plukke søppel, koste opp grus o.l fra gulvet, tørke
opp eventuelt søl på gulvet. Vurder om gulvet må spyles med vann og nales.
o Rydding/renhold av toaletter : plukke søppel, koste opp grus o.l fra gulvet, tørke
opp eventuelt søl på gulvet. Toaletter skal vaskes etter egen instruks minst en
gang om dagen.
o Rydding/renhold av tribuner og gangarealer: plukke søppel og koste opp grus, is,
snø o.l fra gulvet.
o Rydding/renhold av hallflata : plukke søppel og tørrmoppe gulvet.
o Alt søppel skal fjernes fra bygget og tømmes i deponi/container. Alle arealer
skal være ryddet og klargjort til rengjøring neste morgen.
o Ved vask av kroppsvæsker skal det følges egen instruks.
o Ved bruk av vasketralla skal tralla settes tilbake på anvist sted.
● Etterfyll toalettpapir, tørkepapir og såpe på toaletter og garderober ved behov.
● Sørg for at de som benytter seg av kiosk/ arrangementkjøkken rydder og rengjør etter
eget bruk. Hjelp til ved behov. Instrukser finnes på kjøkkenet.
● Plukk søppel på utsiden av hovedinngangen.
Trondheim kommune, august 2018 Side 1 av 2 - Skader og mangler på bygg og idrettsutstyr :
● Kontroller hallflata, garderober, publikumstoaletter, tribuner og gangarealer før og etter
vakt, og ellers gjennom vakta for å se etter oppståtte skader eller mangler. Skader
og/eller mangler på bygget eller idrettsutstyr noteres ned i beskjedboka på vaktrommet.
● Ved akutte feil/mangler, eller mistanke om feil på tekniske anlegg, skal Trondheim
eiendom sin vakttelefon kontaktes: 73 53 78 17 .
10.Brannvern :
● Ansvarlig vakt er fungerende brannvernleder for virksomheten/aktiviteten. Som vakt skal
du motta tilstrekkelig informasjon om opptreden i en brannsituasjon før du settes i
arbeid, ref. forskrift om ”Brannforebyggende tiltak”, §3-3.
o Brannvarslingsanlegget: Det skal gis en generell orientering om
brannalarmanleggets virkemåte og plassering.
o Slukkeutstyr: Virkemåte og plassering av håndslukkeapparat og brannslanger skal
gjennomgås.
o Rømningsveier: Byggets rømningsveier og nødutganger skal gjøres kjent. Påse at
ingen rømningsveier er sperret utvendig og innvendig. Ved snøfall må
nødutgangene måkes for å hindre blokkering.
o Beredskapsrutiner / instrukser: Det skal orienteres om branninstrukser. Vakta skal lede evakuering ved eventuell brann og bistå brannvesenet i utrykning.
Brannvernledervest skal brukes.
● Brannsentralen må sjekkes for feilmeldinger. Ved feilmeldinger skal Trondheim eiendom sin vakttelefon kontaktes: 73 53 78 17 .
● Ved falsk brannalarm skal Trøndelag brann- og redningstjeneste kontaktes og varsles om at alarmen er falsk. Ikke trykk på brannsentralen med mindre du får beskjed om dette fra
brannvesenet.